Sunday, 9 December 2012

resepi durian crepe

aiseyman.. nak juga kan..ok ok... ni hanya utk rujukan aku jer. nenanti nak buat senang sket... ok jom tgk bahan2 nya


BAHAN CREPE (utk 12 ketul)
1/2 cawan tepung gandum
1 sudu besar tepung ubi kayu
2 sudu besar gula halus
40ml susu cair- aku guna dutch lady full cream tuh sengah cawan
160 ml air -aku guna 1 gelas
1 biji telur
3 sudu butter yg dicairkan
1 sudu kecil esen vanilla
3-4 titik pewarna

Cara-cara
1.campakkan semua bahan bertulisan hijau dalam bowl. dah sebati, masukkan dlm blander.

2.then masukkan bahan yg bertulisan kuning satu per satu... dah sebati, tapis yer adik2. mudah kan? oh jgn risau.. sebatian ini mmg cair jgn dah nampak cair gi tambah tepung lak...

3.dgn menggunakan non stick pan, sendukkan adunan tadi... buat cam lempeng tu.nipis2 tau.nanti tak cantik. amaran keras : jgn terbalikkan crepe ni, sbb yg belah hangit akan berada di dlm, dan yg halus mulus tu kat luar.err paham ker :)
 
 
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::



BAHAN FILLING
150 ml non dairy topping whipping cream- aku beli yg tajuk RICH tu
1/2 sudu gula halus- sket je takut manis sgt lak karang
6 ulas isi durian-biji tu buang dlm tong sampah, masuk dlm bekas, tak yah buat apa2

Cara-cara
1-masukkan whipping cream dan gula. pukul dgn mixer hingga kental dan gebus. camne nak tau dah gebus. sauk kan cream tu dgn sudu dia tak jatuh.melekat je kat sudu... ha...dah gebu la tu


crepe yg dah dimasak, lapik2 kan je, jgn risau dia tak melekat, sbb kita dah masukkan mentega kan

2. dah siap semua bahan, tiba masa utk membalut. caranya...
::: letak cream di tengah2 crepe
::: lapisan kedua, isi durian tadi
::: lapisan terakhir, letak cream lagi sekali. kiranya durian kat tgh2 diapit oleh cream la
::: pastu balut, cara balutnya tarik crepe kiri dan kanan utk tutup bhg cream, pastu, tarik ats bawah pulak... ala susah2 sgt tgk sini la :)



comot sgt2.org suruh wat bentuk bulat, tp pentagon jadinya.abes kecik2 tgn takmo bedung

4 comments:

  1. eh lain resepi? hari tu ida baca resepi lain... ade macam macam resepiiiiii ekkk

    ReplyDelete
  2. Wahh eka dah buat......kagum

    ReplyDelete
  3. eida : ini resepi pemaleh namanya resepi crepe patutnya ada 7 tepung.disebabkan kat rumah hanya ada 2 tepung.so eka belasah jer



    susu : ala jgn la kagum2 susu. kacang goreng susu pun boleh buat punya


    tentang hati : sila sila. tp better awk ikut resepi yg 7 tepung tu.lg mabeles kot

    ReplyDelete