Wednesday 21 March 2012

diet RASULULLAH

dapat ni dari FB. dan aku rasa ia penting utk merealisasikan impian aku dan en suami... dikatakan semasa hayat baginda tidak pernah jatuh sakit kerana mengelakkan makanan berikut.
 
 
 
jap gi nak print tempek kat fridge besau2... so sblm masak, automatic akan terpandang yang ini baru decide nak masak apa ...rupanya banyak benda yg aku amalkan bertentangan dgn diet RASULULLAH. cthnya 
 
::: koktel tu salu je aku mkn...suka sgt. naknya bila matahari terpacak atas kepala ni.uhh... makan koktel mmg superb la...eh makan ke minum ea?
::: pastu pasal ikan + telur. aku kalu bt sambal ikan mesti goreng telur mata as side dish
::: ikan + daun salad : yang ni pun aku pernah amalkan.. aku ni spesis kambing juga. suka makan daun2 hijau... naknya bila dok sini nak apa kutip je kat bawah tu... jgn tak dapat beza rumput hijau dah le. salunya aku akan mkn salad cicah sambal belacan...kira salad tu jadi ulam la...huhuuhuh

::: daging + ikan : aku penah dengar org cakap pasal ni... tak boleh makan binatang yg berlainan dalam satu masa yg sama. contohnya kalu makan siakap 3 rasa + sotong celup tepung... tak elok la tu..tp aku salu je bt camtu. rasa tak lengkap kalu bt sweet sout without sotong celup tepung

so, lepas ni kene la elakkan makanan di atas

10 comments:

  1. nak try amalkan.nampak cam mudah kan.tp kalu koktel tu dijamu dpn mata, eka tak pasti eka dpt menolaknya ke tidak

    ReplyDelete
  2. Ida pun selaluuuuu buat... Salah rupanya!! hihihi

    ReplyDelete
  3. Ros dh tempek kat peti ais.., dr dulu duk buat..insyaallah kali ni giliran akk pulak... :) kalauperasan, laksa pun kita salu mkn dgn daun salad... Hihihi

    ReplyDelete
  4. aduh, yg koktel tu camne, sedap tu...aduhhh

    ReplyDelete
  5. Fruit koktel tu selalu sgt buat..pas tau ni nmpk gaya kena lupaknlah mknan tu..tp boleh ke?

    ReplyDelete
  6. eida : ye eida, pasni kita kene ubah cara pemakanan kita

    ros : ha tu la kan...camne yer...laksa tu susah nak avoid la

    hani :eheheh... harus lah yang...berkorban...cey pandai kata org

    dina : tu la pasal.en somi suka.eka suka kuasa dua..susah la nak lupakan koktel tu...ok leh lupakan kat rumah..tp kalu kita gi dinner.org jamu dpn mata.mampukah kita bertahan

    ReplyDelete
  7. akak sejak kawen memang dah alert benda2 ni.. kalau masak pon, satu keep dulu utk makan malam dsb..hehehe

    ReplyDelete
  8. nana pon salu buat sbb ape2 lauk pon mesti ade telur dadar/telur mata..so lepas ni dah tak boleh pairkan telur tu ngan lauk lain kan..pastu puding koktel tu pon mmg favourite nana jugak..patut la salu tak sihat je..huhu

    ReplyDelete
  9. zana pun selalu buat koktel... so lps ni x leh buat lagi la... nice sharing eka...

    ReplyDelete