Friday 16 March 2012

personal loan utk invest, ok ke?

nak tanya pendapat korang
haisyy tak abes2 lagi aku ni
dari minggu lepas lagi
minggu lepas2 pasal pelaburan emas
ni minggu ni aku nak tanya baguskah
kalu kita bt personal loan then duit tu kita invest
tak kisah la invest kat rumah ke, asb ke
sapa sini penah bt camtu
leh share dgn 'adikmu' ini tak
aku ni jahil la bab duniawi ni, apatah lagi akhirat.hihuhihuhihuuu
mana tau ada kakak2 yg berpengalaman
sila share yer
dan ada juga org bt ASB loan kan, katakan 100k
thn pertama je perit sket,thn kedua senang lenang,tak perlu byr apa2
tup tup 20-30 thn nanti mmg ratusan ribu dalam akaun
ok ke ea... selama ni aku tak bt loan ASB pun
duit ASB aku masuk bulan2 camtu je.
mana bagus, bt loan atau guna cara aku skang ni
dan satu lagi ada effect tak kalu kita buat personal loan???





selama ni aku tak terpikir sgt hal ni
sampai la kerani kewangan aku ckp tadi dah isi efiling ke blom
memandangkan pay slip aku 'bersih'
kerete sume tak deduct thru gaji, mau tak bersih
aku jawab belum... jaga2 kang income tax kejar..aku cuak la dgr camtu
pastu aku tanya canne nak elak income tax
dia kata bt la loan ke hape...betul ke uols 


huhuhuhu...aku cam takut je nak bt personal loan ni
satu lagi aku mmg tak beli rumah dah kot
ini setelah berbincang dgn abh la
selama ni pun abah tak bagi aku beli umah lain
suruh dok je rumah tu
abah siap cakap 'tau la rumah abh kecik, takkan tak sudi kot'
ok ada mcm emo sikit ye ayat tu
aku akui, rumah tu mmg byk kenangan utk kami bertiga
tp ank dia ni je degil, ye la... nak juga tgk hasil titik peluh sendiri 
bila pikir punya pikir, kami laki bini decide
 nak dok rumah yg skang ni je la, demi menjaga hati seorang abh
tu yg aku mula plan nak renovate pulak ni
manusia mmg tak pernah puas kan, baru je 3-4 thn lepas aku renovate


so, persoalannya baguskah personal loan utk investment di masa hadapan ???



11 comments:

  1. Tak dapek bantu yg ni sbb akak tak penah terlibat dlm 'korek lubang, gali lubang' ni. Hihi. Maksudnya, p buat loan sini, invest ke sana.

    Pasal LHDN kejar tu rasanya takde lah. Apa lak dia tgk slip gaji bersih ke tak. Sbb tax kan ada kiraan dia. If kita kena bayar, bayar, tak kira la bersih ke tidak.

    So, tak payah la pikir pasal rumah dah kan. Settle satu perkara :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhuhhu... mungkin derang nak takutkan eka kot...eka ni pulak mudah percaya ...haisyyy

      Delete
  2. ika... klu buat loan utk invest sesuatu... nati bulan2 kena byr gak kan? (byr duit loan) asb pun tiap2 taun bg dividen plg tggi pun 8% je..rs mcm xberbaloi je.. baik ika simpan je duit gaji bulan2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. simpan cam eka bt skang ni lagi menguntungkan yer...baik...akan dipertimbangkan...thanx for opinion

      Delete
  3. Eka,
    Income tax takde kena mengena dgn pay slip gaji yg bersih. Income tax dikira drpd EC yg kita dpt setiap tahun. Pay slip bersih ni senang nak buat loan jer.

    Buat loan utk asb tak berapa menguntungkan. Sy dah buat pengiraan utk compare buat loan dan saving sendiri. Kalo nak sy boleh email.. Hehe

    ReplyDelete
  4. cik puan tipah : ha tu la...kekda pun ckp camtu, takde kene mengena.mebe derang nak takutkan eka kot...

    nak nak...boleh tak share dgn eka.nanti eka bg email ok...

    ReplyDelete
  5. uiks..rasanya betol ckp cik puan tipah tu..wpun slip gaji bersih..income tax x kaco..haiii eka..bersih tera mana slip gaji hg..??hahahaha syokk mehhhh...gaji penuh...slip gaji i nih..byk beno ptongnye

    ReplyDelete
  6. ye la... fiqa logik la kene potong...sbb beli rumah...cam eka ni mmg tak de pemotongan pape...kete bayar sendiri...tak de la gaji penuh pun...ptptn kene byr bulan2.eka tak dedut thru salary

    ReplyDelete
  7. ain rasa, mengikut pengalaman ain, kalu x pernah berloan bagai ni x yah laa buat.. asb tu simban je laa tetiap bulannya.. tak yah risau apa..

    income tax tu kacau senang je.. bayau zakat.. mcm ain tiap2 bulan tolak zakat 100, jadi income tax x merasalaa nak mintak ain duit.. hehehe.. ain mmg pantang nak bayau kat income tax.. rala bagi duit kat zakat..

    ReplyDelete
  8. xyah eka...simpan je mcm sekrg ni ha...tapi kalau bayar ptptn ke, beli majalah ke, simpan resit, nnt boleh claim kt lhdn ^^...

    asb loan , ruby dh tutup, time mampu boleh la, dah tak mampu nk bayar, camnoo? huhuhu

    ReplyDelete