Tuesday 23 August 2011

keputusan yang dicapai

entry ini adalah entry emo...keputusan sepakat telah dicapai...sila rujuk entry ini utk tahu kisah sebenar...disebabkan tahun ni tahun en somi membuat keputusan, raya di mana???  maka scr rasminya en somi memutuskan tahun ini adalah....beraya di sarawak....terkojut den...wat pengetahuan, sebelum kawen en somi penah raya di sini jugak... dia kata seronok... plus ada aktiviti amal melawat golongan kurang berkemampuan, tolong distribute kan apa yg patut di kawasan pedalaman... so dia decide tuk thn ni, nak raya sini sebelum kami pindah, mean thn dpn dah balik semenanjung...yoyo o...macam dapat transfer....


persoalannya...mampukah aku??? beraya di perantauan. kalau benar... inilah kali pertama aku raya di tempat org... aku sbg isteri hanya taat dan menghormati keputusan suami...lagi pun...ni tahun dia...dia berhak menentukan segalanya...kalu turn aku dia wat camtu harus aku mogok kalu balik semenanjung pun, raya 1st mesti umah dia... sama jugak mesti berendam air mata teringatkan ayahbonda di kampung...so aku terima keputusan en somi dgn hati terbuka disamping memikirkan kekangan2 yang aku ckp sebelum ni.plus waran aku ditarik balik demi membayar bonus pada kakitangan kerajaan...boleh pulak buruk siku..dah bagi amik balik...haissssyyy...tp tak kisah la...sbb en somi mmg nak raya sini kan...skang ni otak aku mmg weng weng


aku sedih bila tiap kali dengar lagu raya
aku sedih bila kawan2 sekapal dok countdown berapa hari lg nak balik semenanjung
kalu tahun lepas aku lah org pertama excited nak balik, siap bt 'pengumuman' bape ari lg nak blk
aku sedih setiap kali buat kuey raya, mama tiada disisi aku
aku sedih gurau senda mama ketika di dapur sediakan juadah berbuka/sahur
aku sedih sbb aku tak dapat buat rendang ketupat padad en somi... sbb akulah satu2nya spesis tak mkn rendang.tak tau kenapa.tp ni fakta, aku mmg tak makan makanan yg masuk serai+lengkuas...
aku sedih setiap kali tgk baju raya
aku sedih bila kawan2 menyatakan hasrat...eiiiii tak sabarnya nak balik kampung !!!
aku sedih bila teringatkan suasana hari raya

keadaan semua dah berubah

aku rindukan riba dan pelukan mama
aku rindukan usikan abah
aku rindukan masakan mama
aku rindukan lampu raya abah di depan rumah kami
aku rindukan saat2 shopping baju raya dgn mama abh
aku rindukan kerang rebus yg menjadi feveret aku dgn abah
aku rindukan saat bgn pagi raya then lawan dgn mama tgk inai sapa paling merah..sob sob
aku rindukan semua detik2 indah ketika aku bergelar anak
aku milik mereka sepenuhnya, apa saja dgn mereka
tidak...aku bukan menyesal bergelar isteri pada en somi
lambat atau cepat aku pasti berhadadpan dgn situasi sperti ini...
ini merupakan thn pertama utk aku...
aku harap dapat biasakan diri dgn situasi spr ini untuk tahun akan datang
aku tau, mama dgn abah turut bersedih bila takbir bergema
oh bukan saja takbir, sejak bulan ramadhan lagi,
mereka tahu, thn ini mereka akan KEHILANGAN anak tunggal mereka
aku yang mereka anggap tak ubah seperti anak kecil yg masih mentah
walaupun dah besar panjang harus akur...
abah mama perlu terima hakikat aku kini seorang isteri.
aku tidak boleh pentingkan diri sendiri...
hidup berumah tangga harus ada tolak ansur...
kalau tahun lepas en somi boleh korbankan utk aku, kenapa aku tidak...
oh tuhan... tabahkan hamba mu ini..
semoga aku dapat mengharungi hari yang ditunggu2 oleh umat islam




aku pasti rindu saat bersalaman dgn mama n abah



sob sob lagi  !__!




~sekian...rintihan hati si anak tunggal~

12 comments:

  1. eka, mengalir air mata zana baca entry ni.. mungkin zana x pernah merasa apa yg eka rasa, tp drpd entry ni zana cuba untuk faham perasaan eka..

    sbgai anak, kita terlalu rindukan saat bersama mak & abah lagi2 di hari raya.. cuma, mungkin kekangan yg banyak membuatkan suami eka ambik keputusan utk raya kat sana.. anggap semua tu pengorbanan eka trhdp suami..

    anggap jugak ni sbgai pengalaman baru utk eka.. zana doakan eka terus diberikan kekuatan untuk menyambut lebaran tanpa mama & abah..

    ReplyDelete
  2. Mak aiii ? Kalau ida di tempat eka, sure meraung pagi raya !!

    Tapi eka, berkorban tuk suami, adalah yang terbaik dari kita.. Ganjaran pahala di akhirat tu... =)

    ReplyDelete
  3. anak tunggal lagi terase...:( redho n sabar jer lar... saye walaupon bukan anak tunggal..tapi tahun ni fes time beraye umah mertua..terase nak meraung jugak lar...walaupon hati tak nak..tapi terpakse redho..ikut somi..n positif...tahun depan insyaallah ade raye lagi..:) turn family kite pulak..

    ReplyDelete
  4. Ala Eka...namo sedey2 dik..
    jgn pikir yg sedey2, mmg sedey jadinya. pikir yg Eka dpt pengalaman baru, nati thn dpn mebi dapat pindah dah. So, takde dah pengalaman ni.

    Atau...tentah asben Eka nak wt suprise tak.. nati ari Jumaat trus dia kata 'jom balik..'. haa...

    Apa pun, dun sad sad tau.. Akak ada..nati raya ngan akak tau..kita online. akak raya pun bleh je online. nati kita chat2 kat FB yer.. Akak janji tak citer pasal ketupat lemang, nasi impit. Yer..

    ReplyDelete
  5. eka...azie taun ke 4 kawin tapi ini 1st time beraya jauh dr family...n berya di rantau org pula tu...sabah...huhu..sedeyyyyyyyyyy...azie fhm perasaan eka...skrg ni pun azie tgh feel2 sedih...raya kan nak dekat..huhu

    ReplyDelete
  6. Eka...kalo mE libang libu perasaan ini..sabar jela dugaan di Bulan Ramadhan..tak pun, ajak ayahbonda Eka turun Sarawak..aci tak?

    tapi mmg berbeza dpt beraya bersama famili tercinta dgn tanpa beraya dgn famili, Eka seorang yg tabah n cekal hati, moga Raya kali ini, adalah yg paling Indah buat kamu Eka...

    ReplyDelete
  7. sabar bnyak2 yea eKa..insyaAllah ade hikmah disebalik keputusan yang suami eka buat tu..

    sentiasa bersangka baik tau =)

    ReplyDelete
  8. Eka:
    anie paham perasaan Eka,
    waloopun bukan anie yang alaminye,
    annie pon terasa sebak...

    xpe...
    tahun depan insyaallah dapat posting k..=))))))))))))))))

    Myb jugak sebab Eka anak tunggal ye? mesti la sensitif lebeh kan...
    Ani yang bukan anak tunggal pon sensitif sesangat jugak....-((((

    ReplyDelete
  9. Sabar ye Eka...
    eyza masa 1st time raya kat Sarawak, jauh dari family pun eyza rasa sedih.. padahal adik2 eyza semua beraya kat kg.... eyza tau macam mana sedihnya eka, tambahan pulak eka anak tunggal.... anggapla raya ni adalah raya yang terindah untk eka..mana la kita tahu kan... kalau tahun depan dapat balik semenanjung, dah x merasa raya kat sana.... raya kat sana best sebab tiap2 rumah macam ada pertandinagn kek lapis.. cantik2...

    ReplyDelete
  10. takpe..boleh la test power kat dapur masak juadah raya dan buat open house..sekurang2nya terubat juga hati..

    ReplyDelete
  11. akhirye keputusan telah dibuat...erm ajak family ika beraya gan ieka boleh x??hehe

    ReplyDelete
  12. sabar yer eka...tempat isteri dcc suami bukan :) redha la wahai eka syg :) mm anak tunggal ke? untungnya kasih syg sumer pd eka kan:)

    ReplyDelete