Monday, 7 May 2012

kaul festival

citer basi actually. gi masa hujung bln 4 retu... pesta ni bukan selalu ada. setahun sekali rasanya...1st time aku dengar igtkan, pesta kaum. rupa2 nya PESTA KAUL... pesta ni hanya terdapat di mukah, salah satu bahagian/daerah di bumi kenyalang ni




apa yang dimaksudkan dgn kaul? ia merupakan pesta keramaian yang diraikan oleh Masyarakat Melanau. Melanau adalah salah satu suku sakat di borneo, selalunya org melanau beragama Islam yang menpunyai kulit putih kemerahan. pastu ada gak yg bermata sepet cam aku.heheh... nak jugak... agak2 kalu aku ckp aku org sini, ada org percaya tak


beraksi di hadapan kedai paling kreatuf, yg dibuat oleh org tempatan


 topeng tu cam harubang kan? kat sini org panggil apa la agaknya


pakcik belakang tu pun pose sama


kaum Melanau sinonim dengan aktiviti nelayan. sbb tu once ank murid aku balik ke mukah, derang akan bagi aku ketam, sotong, ikan yg fresh2... syiok ok... Kaul dilihat sebagai upacara keagamaan oleh Masyarakat Melanau 'Pagan' untuk memohon restu daripada penunggu laut, darat, ladang dan hutan agar penunggu tersebut tidak mengganggu ketika mereka mencari rezeki. Kaul diadakan bagi menandakan musim tengkujuh telah berlalu



tibow - kadang2 sampai 3-4 org dok bergayut kat tali tu.naik ramai2


semasa aku pegi pesta kaul ni, byk benda baru yang aku tau, cthnya 'Tibow' (buaian gergasi dlm gambar), pameran dan jualan makanan eksotik tempatan seperti 'Tebaloi', 'Si'et' dan 'Umai', pertandingan teluwaih jinih pun ada. ni cam pertandingan ratu cantik la kekdahnya


leh jadi ratu kaul tak ??? ratu kura2 boleh la

 cuppp apa yang mereka buat tu

kasi zoom sket


ohhh dok bercinta rupanya



ni candid aku rasa. mai mana tah tetiba ada dalam kamera aku


oh kami ke sana bukan hanya berdua, tp berlima termasuk org yg tgkp gambar ni.heheh


perjalanan dari bintulu amik masa kat 3 jam gak... ni lah serba sket sambutan pesta kaul...mula2 ingat malas nak pegi, tp memandangkan ni tahun terakhir aku di borneo, so aku gagahi juga...ceh cam yakin je dpt pindah. cakap melanau pun lom pandai dah nak pindah...huuhuhuhu



7 comments:

  1. isk, mcm seronok je,xpernah pun pai sane lg Eka...

    ReplyDelete
  2. panas sungguh cuaca di sana, hehehehe...
    sunuk kan jalan2... kalo la saya berbadan 1 mmg asyik la berjalan... la ni kene byk rehat...
    penat la Eka, tapi pengalaman yg indah! hope Eka akan menikmati saat itu nnt....InsyaAllah!!!

    ReplyDelete
  3. hani : meh la sini...tgk canne cara hidup org kat sini. bila lagi kan

    ReplyDelete
  4. emme : mmg pun emme.sebab tu terpaksa berkaca mata.

    takpe emme, selama ni pun emme memang jarang2 berjalan2 kan...so tak terasa sgt. byk kan berehat ok.....

    ReplyDelete
  5. yela Eka, kesempatan ada kat sana boleh la join, nti dok balik semenanjung mst terkenang2=)))

    ReplyDelete
  6. SeRonok tgk budaya org....

    ReplyDelete