Wednesday 1 August 2012

RENOVATE RUMAH : cat living room

ni nak citer pasal cat. aku bahagikan living room aku pada 2 bahagian. satu untuk ruang menonton, satu lagi ruangan utk eratkan silaturrahim@nyembang2 la... cat yg aku maksudkan ni bahagian nyembang2. sebelum ni aku ada ckp yg kontraktor ter cat sudut menonton aku kaler pink... seb bek dia tak pink kan semua kawasan living room tu. disebabkan takmo membazir, so aku proceed jerp.. tak kan nak re-paint balik. rugi o.. walaupun aku suka pink, tp bg aku cam tak sesuai je letak kaler ni kat ruang tamu.kalu dlm bilik ok la kan..


  ok.. ni kaler nya (ruang tgk tv) gambar ni je yg ada. harap dimaafkan



disebabkan takmo nampak gegirl sgt. aku mula cari alternatif lain.puas mikior dgn en somi.sebelum tido je dok bincang.nak letak kaler apa yer... pastu wat research kat internet dan terjumpa gambar ni



belas ihsan dari google


gambar ni jadi sumber inspirasi. konon nak bt cam gambar ni la. aku nak combine dgn dark fefel ni.. en somi pun setuju.  so last week kami laki bini terjah kedai nippon. dan cari warna yg mcm dalam gambar. dekat sejam gak dok dlm kedai ni. sabar je la. ye la aku beli cat utk bilik dgn dapur sekali. nanti kalu suruh indon yg pilihkan tak memenuhi cita rasa pulak... ni kalu jadi apa2 takpe... pilihan sendiri. bila dah decide nak kaler apa2... pastu tokey kedai pun gi la bancuh. eh bukan tokey. sume komputer. teknologi je sume. kagum aku... aku cuma ckp kod warna tu then  tokey kedai setup kat komputer. keluar sebiji camtu. masalahnya bila sampai rumah kan aku tgk..



 aisyyy cam pink pulak dah.tadi kat kedai nampak cam gelap je warnanya


 testing testing.. ada gelap sket, tp tak segelap gambar inspirasi aku. aiyak


 mlm tu, sume org kene wat keje... sbb esoknya kami dah nak balik


 sian abah... dah la sakit gigi


mama pulak tugas nya cuci cermin, dah mcm nak raya aku rasa. 


ye la nanti raya takde chance lagi. aku sampai sehari sebelum raya. time tu mesti kalut nak balik kampung dah. tinggal lah home sweet home... oh gambar aku??? hm takde sapa pun nak amik...masing2 sibuk wat keje.sedih betul...



tolong abaikan rumah yang berselerak tu yer. dinding kaler cream tu aku nak buat nippon momento


nak tau apa kebenda nippon momento ni... ha dia cam wallpaper paint... tak guna kertas. dia nampak 3D sket, naknya bila letak lampu kan... nampak bintik2 keemasan dia keluar... akan ada effect camni la lebih kurang.


 detail baca sini yer


oh nippon momento ni bukan aku yg buat. serahkan pada yg pakar. org yg tak kretip mcm aku jgn nak cuba wat benda2 seni ni.kang lain jadinya. ada teknik2 dia. tak kose aku nak buat.plus kesuntukan masa. ni pun terpaksa serahkan indon utk cat bilik n dapur. pheww...


reflection : bila aku tgk rumah aku cam dah kaler maler dah... ruang tgk tv soft pink, ruang nyembang2 hot pink ( tak jadi kaler purple dah. sedih betui ) pastu feature wall aku bt kat ruang menyembang lak kaler lain...tak tau la jadi apa nanti.. haisyy.. tunggu dan lihat je la... moral of the story, berhati2 memilih cat.kadang kita tgk dlm gambar dah terang warnanya. tp bila cat lain lak jadinya. pastu aku nampak cam tompok2 pulak cat ni.tak tau nape.sebelum ni keje2 ngecat aku juga yg buat. ok je. mungkin cat mahal ni kene ada skill dia kot...


10 comments:

  1. Ida ni ha ntah jadik ke tak cat rumah.. hubby macam dah malas.. hahhaha!! Selamat rumah ida.. ida suka putih je.. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye la eida.putih boleh match dgn apa2 warna

      Delete
  2. noora pun baru dok cat rumah...kombinasi soft pink dengan hot pink..cat nippon gak..alhamdulillah dapat kaler yang nak..tapiiii..dah settle cat boleh pulak tumbuh kulat!!skrg kena sapu cat anti kulat pastu kena sapu cat berwarna semula...rugiiii....huwaa...tp sabar jela...nak raya ni kan...huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamak camne leh tumbuh kulat lak tu.sygnya.dah la cat mahal

      Delete
  3. Walaupun tak jadi warna purple, tapi warna tu cantik juga tauuu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq carmello.harap2 gitu lah.ehehheeheh

      Delete
  4. Lama xsinggah sini...dah bli umah sendri eh?sonoknya ada umah sendri dah....

    ReplyDelete
  5. color2 baru ceria rumah kita... xpe eka.. baru hri2 blk keje stress tgk rumah ceria kita pon bermoody ceria gitu ahhahah

    ReplyDelete
  6. wah seronokkan ada rumah sendiri.. cantik rumah kamu

    salam kenal.. follow sini ye :)

    ReplyDelete
  7. betul la eka. dulu masa kitorang pindah masuk rmah pon gitu. nk beli kelabu. tp da sampai rumah macam kaler pepel plak. aduiii...susah betul pilih cat nie. hehe

    ReplyDelete