Friday 24 February 2012

kurangkan makan nasi,eka

hai uols... rajin aku publish entry weekend2 ni kan. actually, aku nak keluar, tp kerete ada org pinjam.. so online je la kejenya...kot dapat mood bloging balik

 :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

baru-baru ni, aku dgn en somi ada bt chek up. aku normal dari segala aspek, cuma tekanan darah aku mmg jenis rendah. manakala en suami kandungan gula dalam darah ke badan tah  meningkat... doc suruh turunkan... takut kene kencing manis pulak. so start pada tu aku kurangkan la gula dlm minuman dan masakan. pas tu en somi ada ckp kat kawan dia... kawan dia advice kurangkan makan nasi

aku pelik la...eh kenapa pulak??? apa kaitan nasi dgn gula pula???? ceyy marah... sbb aku dgn en suami mmg kuat makan nasi... 3 kali sehari... tu sebab beras 10kg tahan sebulan je utk kami laki bini. kalu tak mkn nasi rasa cam tak cukup sendat je perut ni.berikut jadual waktu mkn nasi kami

+++ waktu budak rehat 9.45 pg, konon bekfes la.tapi se'tupperware'gak la abes
+++ balik sekolah, terus berkungfu dalam kul 1 camtu mkn lagi
+++ mkn petang pukul 6

nampak tak? perut kami hanya tahan 4-5 jam camtu je... pastu mesti minta isi nasi. penah dulu sekali, dtg  mood nak diet katanya, makan bisku/oat je, sekali kul 12 lapar, so masak nasi mkn telur + kicap... mungkin sebab sedari kecil lagi aku tak diajar mkn jajan cam keropok ke, kuih ke...kadang2 tu ada la... tp selalunya mmg makan nasi... disebabkan terlatih begitu la, sampai besar mmg aku prefer nasi lagi... rasa kenyang je perut ni...


ni la dua budak yg kuat makan nasi


so tadi terlintas dalam fikiran nak gugel tentang pengaruh nasi dlm kehidupan harian... so ni yang aku dpt


1cube = 1sudu teh gula = 5g karbohidrat
1 mangkuk nasi = 60g karbohidrat


berdasarkan pembacaan aku di sini, karbohidrat mengandungi gula dan kanji. bayangkan, kalu 1 mangkuk mengandungi 60g karbo. kalu aku mkn nasi, ada kat 3 mangkuk.sekali makan... kira la sendiri byk tak byk gula dlm bdn,




jadi jelas lah, bagi pesakit kencing manis, cara mengawal penyakit mereka bukanlah dengan menjauhi gula semata mata, sebaliknya menguruskan pengambilan karbohidrat...haiyooo... takutnya ... sebut je kencing manis pun aku dah terbayang kaki/tgn kene potong. takmo.. takmo.. aku sayang diri dan keluarga aku... lepas ni, kene jadi pakar dietetik utk kuarga kecil aku ni la...kene tau bape kandungan karbohidrat sebelum masak...huhuhu


sumber bacaan dari sini juga

9 comments:

  1. betul tu eka, nk turunkan paras gula kena kurangkan kuantiti nasi. tu mil fara yg kencing manis dia selalu pesan kat we'oll semua hihi.

    ReplyDelete
  2. tukar beras la kalau cmtu..
    yg kurang kanji..
    mcm beras herba ponni taj mahal tu..
    membantu kot..hehe..

    ReplyDelete
  3. sama gan hubby sy ler kak eka...cmfm dalam 1 hari 3x makan nasi....pagi sarapan, dalam kul 10 makan nasi dekat sekolah, balik sekolah nasi lagi, malam nasi.....
    mcm sy tak makan nasi 1 hari ok lagi tapi kena gantikan dengan kuih2 or biskut dengan milo tapi badan naik gak ^_^
    betul tu kak eka try ler besar taj mahal tu...tapi tawar sikit n nasi jadi tak lah sepadat nasi yang selalu kita makan ^_^

    ReplyDelete
  4. Jgn kurg mkn nasi kak.. Susah untuk conceive doc ckp :) akk kna tukar beras jer.. Mahal xpe, untuk kesihatan ... Sabar ye akk cyg :)

    ReplyDelete
  5. Rugi okalau tak makannasi.. takd apat nikmat dunia! hihi.. Ce eka tukar kepada beras yg kurang kanji.. ape ke nama ntah.. dlm tv ada tunjuk.. ahhahahhaha!! Ida beras 5kg tu pun belum tentu habis dlm msa sebulan.. ihihihhi

    ReplyDelete
  6. eka..noora xleh xdapat nasik..mcm ne tu T_T...kalau sehari xdapat..soknya mesti makan nasik sambil nangis..terharu!..huhuhu

    ReplyDelete
  7. BTOL Eka, kene kurangkan makan nasi, esp. belah malam.. coz malam kite kurang tenaga digunakan, better, makan la meehun ke mee goreng ke, roti ke or susu sebelum tido, tu dah ckup n memadai, jgn biar perot tu kosong, kene biasa kan la... tapi tgk eka n husband menten je, hehehe..

    ReplyDelete
  8. tapi betul la nasi tu penyebab .sbb tu org kencing manis tak digalak makan nasi

    ReplyDelete
  9. meh org kencing manis nak jawab. seeloknya mmg kena avoid nasi.. tapi kalau nak makan nasi jugak boleh, cuma tukarlah ke beras perang.. itu yg terbaik.. tapi kalau agak2 tgk beras perang tu xleh nak telan, then makan la beras herb ponni taj mahal tu. dan kuantiti bukan sepinggan penuh ye.. cukup lah secawan nasi, sila sukat ye.. 1 cup of cook rice bukan beras ye..

    antara makanan lain yang kena avoid adalah, durian n pisang sbb kandungan gula sgt giler tggi. kalu diabetes terok makan ni leh kena strok. minuman instant pon xleh.. kalu teringin minum milo, sila buat milo kosong ye without sugar n susu. tapi sebaiknya kencing manis ni minum air without sugar n plain water je laaa.

    jadi apa2 sila jaga kesihatan ye

    ReplyDelete