Tuesday 28 February 2012

pelaburan emas

p e l a b u r a n
sebut saja pelaburan aku rasa sume org suka kan
tak kisah la pelaburan tanah mahupun rumah
bagi aku, tak rugi pun kalu ada aset ni banyak2


selain daripada tu
aku yakin semua org mesti ada saving kat asb / haji
sama juga mcm aku
tp en somi ada sket lebih la dari aku
sbb dia join felda punya, percentage dia lagi tinggi


baru2 ni ada kawan aku sebut tentang 'pelaburan emas'
aku ni pantang la dgr citer tentang pelaburan di masa depan
mesti la nak join
tp sebelum join kene la tau selok belok pelaburan ni
takut ia bertentangan dgn agama
aku macam penah dgr org kata pelaburan emas ni haram
tu yg nak kene study balik ni
siapa yang tau detail tentang pelaburan emas sila share ye









p/s : dulu penah tau ada cita2 nak buat rumah burung walit dgn abh. tup2 dapat posting sini, susah la... sapa yg nak menyelia sarang2 tu nanti...aku ni minat la juga melabur, tp MLM, sori.... hehehe

7 comments:

  1. hai..salam kenal

    dah banyak pelaburan emas ni.kalau tak silap bank rakyat ada.dapat seketul sebesar jongkong tu best gak kan

    ReplyDelete
  2. salam kenal irfa


    eh bank rakyat ada eh... yang eka dengar ni vgmc... dia kira mcm lot2

    ReplyDelete
  3. salam kak eka....
    yang kira lot2 tak tahu lak...
    tapi sy gan hubby beli dinar emas dekat public gold.simpan mcm aset jek....
    dulu masa beli sekeping dalam 490 tahun 2009 skrg sekeping dah 700++
    kalau ader bajet lebih beli yang berat sikit.tapi kami simpan.....kalau beli emas keping mcm sy nie zakat emas jgn lupa hehe kak eka try buka public gold punya web....

    ReplyDelete
  4. Assalam Eka,
    Dalam islam konsep jual beli dan mesti ada barang. So kalo beli emas, mesti nampak emasnya..
    Setakat hari ini yang saya tahu pelaburan emas yang mematuhi syariah adalah kuwait finance. Dimana kita beli emas dalam gram..harga mengikut harga pasaran (boleh check kat website) dan emas tu boleh disimpan oleh kita atau bank. Jika simpan di bank pada bila2 masa kita boleh ambil utk simpan sendiri.
    Mgkn ada bank yang offer pelaburan emas..make sure emas itu wujud.
    Yang guna passbook tu, tidak mematuhi syariah.

    ReplyDelete
  5. Aasmlkm eka.. Eka leh try tgk kat public gold :) hubby ros beli kat situ, senang nak jual :) jgn guna pelaburan akaun sbb kita xada prove emas dengan kita :) nak buat pelaburan emas, kita kna emas dlm tgn.. Masalah untuk simpan jgn risau, bank ada safety box.. Kawan hubby dah ada berkilo emas, dia simpan di safety box.. Mcm hubby ros die simpan di rumah jer sbb xlah byk.. :)

    Apa2 leh email kat ros yer.. Rizaros90@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  6. yup Eka, my parent main vgmc, kene pandai tgk trade treat??? tah pe tah, modal se lot 4k, huhu..pinjam duit Eka, heee~

    ReplyDelete
  7. dina buat gak pelaburan emas ni buat untuk danial je la..kot kot nanti bila nak masuk u senang sikit.emas cam tak kan turun2 kalau kita melabur.so cam x rugi la.public gold.last year beli rm700++..tahun ni beli dah 800++.

    ReplyDelete