Wednesday 27 July 2011

13,000 Guru Sandaran Tidak Terlatih diserap

ini lah yg menjadi topik perbualan di sekolah tadi... suka gila cikgu2 gstt. sbb ramai kawan2 yg berkecimpung dalam bidang pendidikan ni...dari bujang sampai la beranak pinak dok arap/tunggu berita baik... mungkin bagi kita, kita tak rasa sgt... tp bg derang, yg dah lama berkhidmat dan mengharapkan kerjaya ini sbg sumber pendapatan utama, mmg satu anugrah la...  cam aku... aku bersyukur sbb kerajaan wujudkan kpli, ya aku bukan amik bidang pendidikan masa belajar dulu


ok aku nak story camne aku leh terjebak dalam bidang pendidikan, sbb masa degree dulu aku bkn amik education pun... camni citernya...minat aku pada kerjaya guru mmg sedari kecil lagi... lepas form 5 mitak maktab... tp matrik datang dulu... aku yg sememangnya ibarat lalang yg ditiup angin, just folo the flow...abah kata, masuk... aku masuk...... so masa kat matrik aku dpt sains fizikal. maybe fizik aku lebih menyerlah kot...add math aku 3 je... punca dan sbb musabab??? malam nak exam add math tu aku fly gi pesta penang... mama dgn abh tak tau sampai skang.... shhh (nakal kan) tu la disadvantage skolah dkt dgn hiburan...actually tak la dekat,jauh jugak... mungkin tuhan nak bg pengajaran padan muka ko eka.... pas habes matrik, mintak la U... abah suh terus kan dalam bidang fizik... padahal aku tak minat pun fizik ni...pilihan pertama pun pendidikan bla bla bla... abah tak tau. tp tak dpt... lawan ckp abah lg. pendek kata, masa belajar dulu mmg tak de basic pendidikan la aku ni... pastu, pas grad terus keje. dgn swasta... pastu ada mbr ajak apply kpli...aku pun apply...sekali tukang ajak tak dpt, aku lak yg dpt... tu la yg dikatakan rezeki. mungkin dah ditakdirkan aku jadi cikgu, walaupun perjalanan tu jauh, tp tetap jd chegu gak


masa mula2 decide nak stop keje n amik kpli, mmg dapat tentangan hebat. dari pelbagai pihak. tp kali ni aku nekad sbb cita2 dari kecik.


nape nak resign, nape nak jadi cikgu... belajar tinggi2 jadi cikgu je??? ni mmg aku kecik hati, apa dia igt nak jd cikgu sng2 camtu je... skang cikgu cikgi pun kene ada ijazah taw. dah la gaji kecik... eiiii ruginya... muda2 dah nak apply keje dgn gomen...nape tak enjoy dgn gaji swasta dulu...makan gaji mcm cikgu sampai bila nak sng...setakat mkn gaji je la



ye itu lah tomahan yg aku terima...sedih... tp aku pekakkan telinga demi mengejar cita2 yg diimpikan... company pun siap nak offer gaji 2 kali ganda. sbb tanak bg lari... skang ni dah masuk thn ke3 aku jd cikgu... nak je aku jumpa dgn mulut2 puaka di atas. dan cakap, biarlah gaji saya kecik pun, asalkan saya bahagia !!! dan tak minta duit awak setiap kali percutian budget saya. dan saya sgt enjoy dgn kerjaya saya. fullstop



cam mak guard je aku tgk, namo namo



ha...ni ok sket. cikgu sains la katakan :)



motif letak gambar muda belia ni ??? saja nak nikmati muka sendiri ketika zaman ank dara. masa ni pipi tidak tersembor keluar dari paksinya lagi !!! bila ye nak kembali ke bentuk asal. suci je kan... *pujidirisendiri*


8 comments:

  1. Eka, Lina yang GSTT ni pun kena offer utk serap juga..Tapi Lina reject..sebab bergelut habiskan study, takut tak dapat nak bagi komitmen utk study pendidikan ni (masuk maktab masa cuti kan?)..tapi ramai yang mengata Lina eksyen tak mau jadi cikgu..tapi diorang tak tahu yang Lina ni memang involve dalam education field sejak grad lagi wpun dalam private sector..diam je la..kalau mak ayah & mak ayah mertua tahu pun Lina tolak ni mesti depa sedih ni..iskkk..

    Memang la orang mengata gaji cikgu kecik, orang pandang rendah pada cikgu, tapi apa kata yang mengata & look down pada cikgu tu ajar anak sendiri sains, math, geog,etc pada anak depa? Hmmph..memang gaji cikgu kecil, tapi hidup kita tak depend pada situasi ekonomi..saat orang lain gulung tikar/risau ekonomi tak menentu, gaji kita tetap jalan..

    akan sampai satu masa cita-cita Lina jadi pendidik dimakbulkan..cuma belum masanya lagi..cita2 belum terkubur..

    haih, panjang gila komen yoooo...

    ReplyDelete
  2. Tahniah kerana Eka dah pun bergelar Pendidik yang berwawasan...Saya pun jadi cikgu sb mmg cita2 dari kecil dulu..igt lagi kalu cikgu tanya atau sesiapa tanya nak jadi apa bila besar...jawapan saya mestila Cikgu!!...kalu main pondok2 ke mesti saya nak jadi cikgu..hehehe...Dulu saya suka tengok cikgu2 semasa mengajar..saya suka berangan nak jadi macam mereka..tercapai dah pun cita2 saya tuu..

    Skg saya dah 8 tahun mengajar..memang saya bahgia jadi seorang guru...wlapun gaji kecil..tp saya dah cukup semuanya..keberkatan tu lebih pentingkan:)alhamdullillah...

    ReplyDelete
  3. gmbr baju pengakap itu adalah cute. hihi.

    kecik je gaji cikgu?? huk aloh, rasa sama je mcm gaji gomen lain. dan rasanya mungkin lebih lagi dari kami2.
    Tp akak tak pernah nak ckp la gaji kecik keja govt nih, sbb kecik besar bkn ukuran, asalkan gaji diterima itu berkat. Kalo ada derang kata gaji kecik, tak cukup tu, ada la tak kena kat memana.
    Pendek kata - syukur..syukur..syukur Ya Allah..

    ReplyDelete
  4. cikgu ni cita2 saya dlu..tp xkesampaian plak dh..ade ke cikgu bhgian kjuruteraan..?? kalau mohon jugak silap2 jadi cikgu KH..hihi

    ReplyDelete
  5. QJ : eh ada je...ramai yg gitu...quit engineer sbb tak leh nak spend masa byk dgn anak2...mmg kene ngajar kh la

    ReplyDelete
  6. kekda : itu adalah gambar mak guard di sekolah.ahahha.. ye la kekda.ada sesetengah pihak memandang rendah pada guru... mungkin la dulu kan nak jadi cikgu stkt lulus spm pun boleh kan

    ReplyDelete
  7. illa : betul yg penting keberkatan tu


    lina : tak pe panjang2 pun... i like...lor camtu pulak. ada org kata eksyen ae... lina ckp la, lina nak suit kan dgn qualification yg ada

    ReplyDelete
  8. lorna penah apply kpli sekali tp tak lulus..
    kwn kata 'jujur' sgt jwb soklan..
    hampehs betul...ingatkan jwb soklan cam ptd tuh..rupanya sebaliknya yg dorang nk..cess..
    tp takpela...bidang ape pun yg ptg kerjaya HALAL...tak gitu cikgu eka? :)

    ReplyDelete