Monday 11 July 2011

♥♥ underwater life @ redang

wah rajin betul aku update stori arini... mood rajin berganda tu yang update scr pukal tu...pecah rekod, entry ketiga utk hari ni... bukan apa, aku posa rini, kalu tak bt apa2 kang tertidur... so better update blog...eh bukan ke posa2ni kene baca quran.... :)


ok kita sambung percutian yg dah basi ni... sebelum ni aku penah kongsikan underwater life di blog lama, cer tgk sini sini dan sini ... itu semua di perhentian... sekarang jom kita tgk hidupan laut di redang marine park  pulak...tp tak de beza sgt pun...rata2 ikan belang  tu yg banyak...bila sampai ke laut dalam baru ada cik nemo...cik nemo salu dok kat soft coral.nape ae...bt umah situ agaknya. hokeh takmo cakap byk... sesampai aje di marine park...kelihatan begitu ramai umat manusia...

tah dari mana datangnya derang ni


yang pastinya kami mempunyai matlamat yg sama iaitu melihat keindahan laut


dari permukaan air lagi dah nampak ikan berenang... best sgt

masa ni aku dgn abah tgh paksa mama utk snorkel


tapi mama takut...dia tak confident


so kitorang bagi roti ni suh dia dok bawah jambatan bagi ikan makan


ni abah, memang dia genggam tali kuat gile utk berpaut kat pelampung


first time abah snorkel... semalam aku just ajar gitu2 je, cara bernafas dan sesi pengenalan kekdahnya... lagi pun kat gigi pantai je... coral pun tak byk...tp kali ni, instructor bawa ke tengah sket.... abah mmg teruja + kagum gila plua gayat sbb kaki tak cecah tanah. dia suka sgt... sbb first time dalam hidup dia dapat pegang ikan2 tu... gigit tgn dia...langgar2 pipi dia... bila dah tgk abah selesa dgn pelampungnya tu, baru aku snorkeling....setiap org dibekalkan roti utk menarik minat si ikan....bila dah bg roti apa lagi...kena serang la


ni aku...


nampak tak air yg jernih...dari atas pun nampak ikan

ni time bagi roti


apa lagi kene serang la aku


tgk...abes jasad aku dikerumuni ikan2 belang ni


ha tu aku...... ikan ni datang tanpa di suruh2. nak photogedix pun susah


apa yang aku perhatikan, kat mana2 aje mesti ada ikan belang... sgt friendly, berbanding nemo...nemo kat sini sgt sombong... dulu masa aku gi pulau manukan, cik nemo siap laga2 pipi lagi tanda ucap selamat datang gamaknya...  meh aku tunjuk ikan2 yg lain pulak


 ni ikan gemuk2...tak tau apa kenamanya


 ni ikan kuning aka clownfish tak silap aku


 chrismas tree


mula2 aku confuse, ni benda hidup ke apa. bila aku sentuh dia akan masuk ke dalam batu. cam binatang pun ye jugak...nampak tak lubang2 kat atas tu, actually ada benda yg kalerful tu, tp sbb aku sentuh dia, dia masuk dlm, pastu muncul balik... main2 kan... bila naik ke darat aku tanya kat boat man, ni menatang apa, dia kata christmas tree...o patut lah bentuk nya cam pokok kismes. selalunya kismes tree ni ada atas hard coral



 tgk... pak belang nidatang menyibuk lagi. aku nak tangkap yg lain


 ni pun aku jumpa.tp  tak byk sgt spesis ni


lagi...


morrey eel, si kerapu, parrot fish, trigger fish...err banyak la jenuh kalu nak tunjuk semua



yang best part nak tgk eel tu... sikit punya susah dia nak keluar...puas diver dok ketuk2 rumah dia...derang kata eel ni mmg garang sket... dan mmg menjadi sebutan la. sbb eel ni menghasilkan elektrik... tp bagi aku aku tak bape teruja sgt tgk eel, sbb muka dia cam gerun je.paling paling aku suka adalah tgk gambar bawah ni... aku dedicate to all pink lover... ni je buah tangan yg dpt aku beri, walaupun hanya dgn gambar :)



tau sbb apa??? sbb casing soft coral tu kaler pink... sweet


kalu nak tau, ni la rumah cik nemo sekeluarga... aku agak ni mesti hasben n wife mcm aku dgn en somi


pandai posing...salunya setiap casing ada 2-3 nemo


aku rasa udah2 la kan... banyak sgt gambar aku up...bosan korang nanti... masa kat sini juga abah semput... ala...semput2 manja gitu... sian. byk benda yg dia tak sempat tgk. masa nak balik baru recharge energy...tp tak pe next point ada lagi... kita ke pulau lang tengah pulak okeh :)


abahku yang kepenatan... instructor antar naik ke darat, kami yg lain teruskan aktiviti :)


13 comments:

  1. jengok rumah baru eka.. baru perasan dah tukar link.. ain nak update link eka dulu ye..

    geram tgk ikan kaler2 tuh.. kiutttt

    ReplyDelete
  2. a'a...eka tak de bagi kat ain ae.ehehe...dah tukar lebih kurang 22 minggu gitu..tak de privacy la kat sana

    ReplyDelete
  3. wahhh..best nya eka.. berapa belanja pergi sana ye?? senah teringin tapi tak biasa..kena da kawan baru leh pergi...wah cantik terujaaa

    ReplyDelete
  4. senah : pagi la best.... include accomodation + meal n everything dlm 500 plus2....island hoping 3 pulau

    ReplyDelete
  5. wahhh syok yer sisss! :)
    teruja lorna tgk...cantekkksss sungguh...
    kalau bajet tuk 2 org dr kl bape yer agak2?
    hubby suka sgt snorkelg..lorna pun suka sgt ngan nemo...comelss yerr...

    ReplyDelete
  6. wahhhh cantik jugak hidupan dasar laut kat Redang...awak pakai kamera apa ekk?olympus gak ker?yang tough tu?

    ReplyDelete
  7. syoknya Ika...
    Rasa macam JOIN sekali bile tgk gambar
    Mmg best la...=)

    ReplyDelete
  8. lorna : kalu 2 org spend la 1k plus2...sbb 525 per pax...itu mmg dah masuk semua la...kcuali transportation ke kuala besut.mkn+island hoping+boat+transfer mmg dah masuk dlm pakej...berbaloi2.sbb dpt p 3 pulau skaligus...




    axim : sgt cantik...suka...saya pakai sony je...actually ada video dlm air...tp bila main kat komputer jd tak cantik...maybe sbb full HD




    anie : tq anie...tu je yg dpt dikongsikan bersama

    ReplyDelete
  9. cantik betul!!! geram jer zana tgk gmbr2 tu.. hope ada peluang utk zana snorkeling nnti.. mesti zana pun akan teruja mcm ayah eka kan..

    ReplyDelete
  10. Wahhh.. bestnya !! Tak sampai lg Redang ni ~~

    Nak tanye eka, camera jenis ape yang dok bawa masuk laut ni ??? Santek !

    ReplyDelete
  11. eida : eka pakai cap sony je pun. compact camera...ok la, sbb dia cecah kedalaman sejauh 5m

    ReplyDelete
  12. Ouh yeke ? tapi lawa kemain gambar.. HEHEH~

    ReplyDelete
  13. boeh la eida.tp betri cpt abes

    ReplyDelete