Thursday 7 July 2011

CHOC MELT LARVA

ni semalam punya cerita... dalam kul 5 lbh camtu, aku ada post kat fb... teringin kan kek... kunun nak buka posa dgn kek tu la.lastly buat choc melt larva je, cpt sket... kalu kek lama sgt nak baking. aku mmg suka la benda alah ni...1st time mkn terus cari resepi kat intenet... sapa choc maniac spr aku leh la cuba buat...



ha tgk tu choc yg meleleh dari kek tu... tu yg buat aku melting tu



cara-caranya adalah

1- putar 2 biji telur sekembang mungkin
2- dalam bekas lain ( yg tahan panas) cairkan 125g  cooking chocolate + 1/2 cawan mentega. cairkan secara double boil ye...
3- masukkan 2 sudu besar gula perang1 sudu teh esen vanilla + 1/2 sudu besar koko + sedikit garam di dalam (1) kacau sebati...
4-kendian, masukkan pula  bahan (2) tadi. kacau sehingga mesra
5-ready utk bakar dgn suhu 200 C dalam masa 15 minit, api ats bawah...jgn lama sgt kang dalam tu tak cair, tak meletop la....jadi muffin pulak karang...


actually adunan ni kene masukkan dalam ramekin, tp aku tak de...so guna cawan tu je.kihkihkhi..seb baik tak pecah masa bakar... yg bestnya masa ckp kat en somi, nak choc melt larva... dia dah risau...takut cik P nak berkunjung.ye la aku kan gitu..asal nak piyed je mesti jadi choc addict ;)

7 comments:

  1. wowww....
    terliur ler..nyummmmmmm...
    nak cOpy ek resepi...heheeeeeee

    ReplyDelete
  2. anie : sila sila...sharing is caring :)

    ReplyDelete
  3. WOWWWWW BESTNYA.....
    NAK SEBIJIK....

    ReplyDelete
  4. same la eka..mmg nana kalau cik P tu nak dtg mesti carik coklat..or ape2 yg manis2 laa..kat sni salu msti tingin nak makan famous amos tuhaa

    hehe

    ReplyDelete
  5. oh fames amos pun ek asuka...malangnya kat bintulu ni tak de...so setiap kali balik semenanjung...mmg bawa stok bebanyak !!!

    ReplyDelete